Kyrö Gin

|
1 produkter
Sortér:
Der sidder fem nøgne mænd i en finsk sauna. Året er 2012. De drikker en udenlandsk ryewhiskyog taler om, hvorfor man ikke brygger sprit på rug i Finland; rug er ellers rasende populært på de breddegrader. Som sagt, så gjort. Et par måneder senere har de nøgne, svedige mænd grundlagt KyröDistilleryCompany. Destilleriet ligger ved floden Kyröi Isokyrö, en lille flække med 5000 indbyggere i kommunen Österbotteni det vestligste Finland. Et ejendommeligt sted i øvrigt; arkæologer har fundet skeletter i den lokale Leväluhta-brønd; hvert forår bliver vandet rødt! I de naturskønne omgivelser finder de glade grundlæggere det perfekte hjemsted for deres ruginspirerede drømme: En gudesmuk, gammel ostefabrik, hvor man førhen producerede Oltermanni– den berømte finske ost, der typisk nydes på en skive godt rugbrød. I dag har bygningerne en ny tilknytning til Finlands mest elskede kornsort -som verdens eneste destilleri, der udelukkende arbejder med rug. Det lille destilleri tænder først op under brændevinen i 2014, og i starten er firmaet drevet på ren finsk sisu, vilde ambitioner og en helt igennem original tilgang til produkterne. De skal smage af Finland. Og så sker miraklet... I februar 2015 deltager KyröDistillery’sNapueGini denprestigefyldte ”International Wine and SpiritCompetition” (IWSC), hvor den er med i en blindsmagning med 150 andre destillerier. Og vinder! Den spritnye NapueGintager simpelt hen prisen for “Bedste gin til Gin & Tonic”. Og for at det ikke skal være løgn vinder KyröDistillery’sfadlagrede gin, KoskueGin,guld i samme konkurrence. Det svarer i runde tal til to verdensmesterskaber i vin-og spiritusverdenen. Så nu kan de nøgne finner gå på vandet; også selv om der ikke er is på. Det bliver spændende at følge KYRÖ fremover og se om Finnerne kan gentage bedriften, når deres første Rye Whisky ser dagens lys i 2017. På ingen tid er den smagfulde Napue Gin blevet så populær, at destilleriet har svært ved at følge med efterspørgslen. Alene i Finland afsættes der tusindvis af flasker om måneden; hertil kommer salget på de indtil videre 15 eksportmarkeder. Onde tunger vil hævde, at succesen på hjemmemarkedet skyldes, at finnerne drikker for meget. Den myte tager destilleriets medstifter og chef, Mikko Koskinen, med sindsro. Førhen var han direktør i et mediefirma og standup-komiker. Til spørgsmålet om, hvordan man går fra standup til sprut, svarer han med et neutralt ansigtsudtryk: ”Det er sådan, det går for de fleste ... I sidste ende overtager alkoholen ensliv.”
Læs mere
Få eksklusive tilbud og nyheder direkte i din indbakke!