1829 viste sig at være et vendepunkt i Champagne-industrien. Det var året, at Hennequin de Villermont, Paul Renaudin og Jacques Bollinger skabte en champagne, der skulle vise sig at blive én af verdens foretrukne mousserende vine. Den første flaske Bollinger champagne blev solgt i 1829, men historien om Bollinger champagne startede flere århundreder før det. Villermont-familien, der udgjorde en tredjedel af firmaet, havde siden 1585 ejet et stort stykke land i Champagne-regionen.

En prisvindende champagne

I 1700-tallet begyndte familien at fremstille vin, men fandt hurtigt ud af, der var stort potentiale i champagne-industrien, hvorfor de fluks opfandt en unik opskrift og fremstillingsmetode, de kunne basere deres nye produkt på. Som tiden skred frem, blev Jacques Bollinger og hans familie lune på at overtage hele firmaet. Det lykkedes, og familien lagde mange kræfter i at udvide dette fremadstormende champagne-hus. De opkøbte store landarealer i Champagne-regionen for at kunne følge med den stigende efterspørgsel af deres produkt, som franskmændene for alvor var begyndt at få øjnene op for. Siden oprindelsen, har Bollinger bestemt ikke trappet ned på den effektive produktion af deres anerkendte og prisvindende champagne, som forhandler uanede mængder på årsbasis. Bollingers fremragende smag og flotte design har været med til at sikre, at rigtig mange champagne-entusiaster verden over tyer til denne velsmagende champagne. Og det skal gerne være en kvalitets-champagne, da man oftest nyder et glas til festlige arrangementer, hvor der meget gerne ikke må mangle noget.  

Bollinger i moderne kultur

Bollinger Champagne er blevet gjort til et kulturelt ikon eftersom den har figureret i hele 15 James Bond film. Skaberen af James Bond, Albert Broccoli, havde et mål med James Bond om, at han skulle være en stilede herre med god smag inden for gastronomi, mode og biler. Broccoli opsøgte Bollinger-familien og forhørte sig om hvorvidt han måtte købe rettighederne til at bruge deres ikoniske og velsmagende produkt som den fiktive agents foretrukne champagne. Product placement var på daværende tidspunkt ikke en særlig anerkendt markedsføringsmetode. Dog så familien bag Bollinger champagne et stort potentiale i denne aftale og godkendte hans anmodning, hvilket viste sig at være en genistreg for firmaet.

Aftalen øgede deres salg og styrkede deres status som en af verdens mest populære champagner, blot fordi Albert Broccolis fiktive figur var Hollywoods mest kvalitetsbevidste mand - alt hvad han gjorde, ville publikummet også.  

Lily Bollinger, som overtog firmaet fra sin afdøde mand i 1941, udtalte:

…”Jeg drikker Bollinger Champagne, når jeg er lykkelig. Og jeg drikker den også, når jeg er trist. Nogle gange drikker jeg den, når jeg er alene; og når jeg er sammen med andre, betragter jeg den som helt nødvendig. Jeg nipper til den, når jeg ikke er sulten, og drikker den, når jeg er. Ellers rører jeg den aldrig - undtagen når jeg er tørstig…”

Druesorter: 60% Pinot Noir, 25% Chardonnay, 15% Pinot Meunier. 80% stammer fra Grand Cru og 1. Cru-marker.

Anbefales til: Aperitif, kraftige retter med skaldyr, fuglevildt og fede fisketyper.

Drikkemoden: Vinen er drikkemoden ved frigivelse.

Med disse ord vil vi opfordre dig til at prøve kræfter med én eller flere flasker Bollinger champagne. Dens kvalitet og popularitet skinner igennem, så tvivl ej på, du åbner en af verdens mest velsmagende champagner som du kan nyde alene eller, med de nærmeste eller til større sammenkomster. 

 

Læs mere
Få eksklusive tilbud og nyheder direkte i din indbakke!