Bevco A/S
Account
Cart0
Søg

Pepsi

Pepsi – Historien om hvordan en gigant blev til

Pepsi er en global gigant inden for læskedrikproduktion, der i mere end et århundrede har sat sit præg på forbrugernes smagsløg og sat standarden for kvalitet og branding inden for branchen. Overfor ærkerivalen Coca Cola har de kæmpet om at være den mest solgte sodavand i verden, og huser i dag et væld af forskellige brands. I dag er de verdens 2. mest værdifulde brand indenfor læskedrikke, og producerer Danmarks mest solgte sodavand, Pepsi Max.

Pepsis beskedne begyndelse

Pepsi's rejse startede i 1893, da apoteksejer Caleb Bradham i New Bern, North Carolina, begyndte at eksperimentere med forskellige sirupper for at skabe en unik læskedrik. Pepsi blev altså opfundet i 1893! Hans vision var at skabe en forfriskende drik, der både kunne hjælpe på fordøjelsen og give kroppen ekstra energi. Ligesom mange andre læskedrikke startede den altså originalt med et medicinsk formål, der dog over tid blev nedprioriteret. Den blev oprindeligt lanceret som ”Brad’s Drink,” i reference til skaberen, men skiftede i 1898 navn til ”Pepsi-Cola.” Pepsi refererede her til dens evne til at hjælpe fordøjelsen, og Cola refererede til smagen, der kom fra brugen af colanød. I 1902 grundlagte han så The Pepsi-Cola Company, der i dag er kendt som PepsiCo. Året efter fik han også patent på sin opskrift, og flyttede sin produktion til et eksternt lager, så produktionen kunne udvides i takt med den stigende efterspørgsel. Pepsi markedsførte sig selv i de næste par årtier succesfuldt som ”Delicious and Healthful,” selvom de helbredsmæssige fordele var yderst tvivlsomme.

Tidlige udfordringer og den store depression

I tiden før den store depression oplevede Pepsi ironisk nok nogle af deres største udfordringer. I 1923 blev Pepsi erklæret konkurs, hovedsageligt fordi de tabte mange penge på at spekulere i priserne på sukker, der varierede markant i perioden efter første verdenskrig. Firmaet endte i hænderne på Charles Guth, der med sit firma Loft, Inc. havde en kæde af slikbutikker. I disse butikker ville han have Pepsi i hans sodavandsfontæner. Hans motivation for dette var bl.a. at han ikke kunne forhandle sig til bedre priser hos Coca Cola, som han brugte før han købte Pepsi. Det startede ikke som en stor succes, og i løbet af de næste 10 år fik the Coca-Cola Company flere lejligheder til at købe the Pepsi-Cola Company, men i alle tilfælde faldt den potentielle handel igennem. I midten af 30’erne begyndte lykken så at vende for Pepsi, da de introducerede en ny flaske på 355 ml, som de solgte til samme pris som den foregående flaske på 192 ml. Pepsi begyndte herefter at udkonkurrere Coca-Cola på prisen, og kom økonomisk styrket ud af den store depression.

Stigende popularitet og progressiv marketing

Pepsi har siden 1909 gjort stort brug af celebreties og kendte mennesker til at promovere deres produkter. I radioens storhedstid brugte de jingles sunget af blandt andre Polly Bergen, filmskuespilleren Joan Crawford giftede sig med firmaets øverste chef, og Pepsi blev brugt som product-placement i mange større Hollywood film. Pepsi var også en af de første firmaer, der indså potentialet af den store målgruppe af sorte amerikanere, der før i tiden blev komplet ignoreret som følge af landets omfattende diskriminering og racisme. Pepsi ansatte i 1947 et salgshold bestående udelukkende af sorte amerikanere, der førte til nogle af de første reklamer, der portrætterede denne store gruppe mennesker i et positivt lys. Rivalen Coca-Cola var længere tid om at tilslutte sig den skiftende tidsånd, og Pepsi solgte 3 gange så mange af deres sodavand til denne store og voksende målgruppe. Kampen om at være den førende cola-producent spidsede til i løbet af det 20. århundrede, og de to firmaer var involveret i hvad man i dag kalder for ”Cola-krigen.” Her begyndte de to giganter at markedsføre sig selv i aggressiv modstand til konkurrenten, som f.eks. i Pepsis påfund ”The Pepsi Challenge,” hvor man i butikker lavede blindtest for at bevise, at de fleste faktisk foretrak smagen af Pepsi i en blindsmagning. Pepsi holder en markant markedsandel på verdensplan indenfor læskedrikke, men bliver i dag stadigvæk udkonkurreret på næsten alle markeder af The Coca-Cola Company.


Pepsi Max og efterspørgsel på sukkerfrie alternativer

Efter at have været et eksplosivt stigende marked i hele det 20. århundrede, begyndte der efterhånden at komme kritik af de høje mængder af sukker, som de kendte colaer indeholder, og de medfølgende livstilssygdomme et overforbrug fører med sig. I 1993 blev Pepsi Max introduceret i Australien, England og Italien, og året efter var den tilgængelig på det danske marked. Salget steg hurtigt, i takt med at sukkerfrie sodavand blev mere normaliseret. Selvom den ikke indeholder sukker, indeholder den dog 69 mg koffein pr. dåse, så den faktisk stadig har en opkvikkende virkning. Den indeholder derved mere koffein end den originale Pepsi med sukker. I Danmark er den i dag den bedst sælgende sodavand overhovedet, og overgår både sodavand med sukker og rivalen Coca Cola Zero i salgstal. Siden hen er flere alternative varianter af Pepsi Max blevet introduceret, med forskellige ekstra smage som Pepsi Twist, Pepsi Max Lime og Pepsi Max Mango. Det er dog originalen, der stadig sidder sikkert og tungt på tronen som danskernes foretrukne sukkerfrie sodavand.

Hvor meget aspartam er der i en Pepsi Max?

Trods den store succes for Pepsi Max på det globale marked, gik der i hjemlandet USA dog lang tid før Pepsi Max kom på markedet, fordi de sødemidler der bruges i den, endnu ikke var godkendt i USA. Pepsi Max indeholder sødemidlet Aspartam, der har været et udskældt kunstigt sødestof, der af mange omgange har været mistænkt for at øge risikoen for kræft og andre lidelser. Sødestoffet er 200 gange sødere end sukker, men indeholder det samme antal kalorier pr. gram. Derfor indeholder en Pepsi Max kun 0,3 kalorier pr. 100 mL. Trods utallige undersøgelser er det aldrig lykkedes definitivt at skabe en sammenhæng mellem forbruget af aspartam og kræft, så længe man holder sig indenfor de anbefalinger som sundhedsstyrelser har udstedet. I Danmark er det daglige accepterede indtag for aspartam på 40 mg/kg kropsvægt. Light sodavand må maksimalt indeholde 600 mg pr. liter, hvilket betyder at en person på 70 kg skal drikke mere end 4,5 liter light sodavand om dagen for at overskride anbefalingen. Så længe du kan holde dig under dette, er der altså ikke noget bevis for, at sødemidlet er skadeligt. Aspartam består i øvrigt kun af to aminosyrer, som begge findes naturligt i en række sunde fødevarer, og ingen af de to aminosyrer er bevist til at have skadelige effekter for sig selv.


Pepsi i dag og i fremtiden

Pepsi er i dag en af de største producenter af læskedrikke i verden, og under deres koncern findes også kæmpe brands som Mountain Dew, Gatorade, Mirinda m.fl. I Danmark distribueres de af Royal Unibrew, der også tæller brands som Royal, Albani og Heineken Opskriften til den originale Pepsi er uændret siden 1961, selvom der på nogle markeder eksperimenteres med at lave udgaver af originalen, hvor sødmen kommer fra en kombination af sukker og kunstige sødestoffer, fremfor enten eller. Pepsi har med deres iøjnefaldende logo og markedsføringsstrategi, der både har været progressiv og aggressiv, placeret sig solidt i næsten alle mennesker i den vestlige verdens bevidsthed. Med deres høje fokus på at reklamere i samarbejde med kendte ansigter, har de også sikret sig en plads i populærkulturhistorien. Deres varianter fås i alle mulige forskellige størrelser og emballage, lige fra 1.5 liter flasker til de evigt populære rammer med dåser. Det, at finde Pepsi max på tilbud eller i hvert fald til den bedste pris, er nærmest blevet en nationalsport. Her hos Bevco sørger vi altid for at føre et rigtig stort udvalg af Pepsi, i så mange forskellige former for dåser og flasker som muligt. Det skal være nemt og billigt at købe Danmarks mest solgte sodavand, og hos os får du den tilmed leveret lynhurtigt.

Læs mere...
Få eksklusive tilbud og nyheder direkte i din indbakke!